آشنایی با شهر استانبول قادر است برای هر توریسم دیدنی باشد که اساسا یکی وسیع ترین شهرهای عالم و بزرگ ترین شهر مملکت ترکیه است که در کنار دریای مرمره و تنگه بسفر جایدارد کهاین تنگه دو مجموعه کشور ها آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می نماید و همان استانبول فقط شهر بزرگ عالم است که در دو مجموعه کشور ها جایدارد و ضمنا هنگامی که کهاین شهر در ده سال 660 پیش از تولد سازه گذارده شد , بوزانتیون نامیده شد که از اسم فردی به بوزاس گرفته شده بوده است که از اسم فردی به بوزاس گرفته شده بوده است و صحیح بعداز آنکه کنستانتین کبیر بوزانتیون را تحت عنوان پایتخت تازه شرقی امپراتوری روم برگزید , مردمان آن را به کنستانتینوپل به معنای ( شهر کنستانتین ( می شناختند , کنستانتین مضاعف عملکرد کرد نامی به معنای ( رم تازه ( را بر آن نهد , البته این اسم را مردمان پذیرش نکردند و فراگیر نشد و پیرو مسلمانها به دلیل این که از دیرباز با رومیان مراوده داشتند , این شهر را قسطنطنیه یا این که قسطنطینیه نامیدند و همینطور اسم دیگر شهر استانبول بود که از عبارت یونانی ایستیم بولین به معنای ( در راستای شهر ( گرفته شده بود , در سال 1770 میلادی فرمانروا مصطفی سوم همت کرد با ضرب سکههایی که روی آن اسم استانبول به معنای ( اسلام شهر ( نقش بسته بود , این اسم را فراگیر نماید اما در زمان جمهوریت و از روز 28 مارس سال 1930 سازمان پست ترکیه از همه کشورهای عالم خواست تا در مکاتبات خویش از اسم استانبول به کارگیری نمایند .
اصلی است این را بدانید که سالیان سال است که استانبول قلب و روح ترکیه شدهاست و با اینکه استانبول پایتخت ترکیه نیست ولی کماکان قطب حساس کسب و کار و مالامال طرفدارترین شهر میهن ترکیه هست و قابل ذکر است .
تاریخ موجودیت استانبول به چهار عصر روم شرقی , امپراتوری روم شرقی , امپراتوری عثمانی و مورخ جمهوری ترکیه تقسیم می شود ; از 6700 سال قبلی از به دنیاآمدن مسیح مردمانی در ان شهر سکونت داشته و معاش می کرده اند و به دلیل حالت استراتژیک این حیطه و قرار به چنگ آوردن آن در کنار تنگه بسفر از قرن 7 قبلی از به دنیاآمدن با دخالت یونانی ها , ساخت و سازهایی درین شهر خوشگل صورت دریافت شد و با ارتقا مبارزات اقتدار در امپراطوری رم در آخرها قرن دوم , بعد از امپراتور شدن سپتیموس سوروس مرمت شد و اینکه در قرن 4 امپراتوری به حدی بسط یافت که دیگر رم تحت عنوان پایتخت مطلوب کمبود , به همین منظور امپراتور کنستانتین , پایتخت را به بیزانس تغییر تحول اعطا کرد که در غایت به قسطنطنیه تغییرو تحول اسم پیدا کرد , درضمن بعد از آنکه امپراتوری رم به دو نصیب غربی و شرقی تقسیم شود , امپراتوری غربی از نیز پاشید در حالیکه قسطنطنیه پایتخت امپراتوری رم شرقی شد و تا هزار سال سپس هم باقی ماند و اقتدار پیشتاز در اروپا شد که از بناهای شایان توجه آن می توان اشاره نمود به مسجد ایاصوفیه که علامت رهبری کلیسای ارتدکس یونانی هم بوده است .
در زمان مورخ یورش اعراب مدام یک تهدید اثبات بشمار میرفت و بیزانس نیز از این تهدید مستثنی فقدان و تهاجماتی نظیر مبارزه های صلیبی چهارم در سال 1204 سبب تضعیف آن شده بود و در غایت بعد از 53 روز محاصره , عثمانی در سال 1453 آن را فتح کرد و استانبول خوشگل به وجود آمد و هم امپراتوری عثمانی تا گذشته از نزاع جهانی اولیه به تاخت و تاز خویش افزود و بر رمز اقتدار بود تا اینکه از نیروهای متفقین ناکامی خورد وتا زمان تاسیس جمهوری ترکیه در سال 1923 بوسیله مصطفی کمال آتاترک اشغال شد .
ترکی استانبولی یک کدام از قدیمی ترین لهجه های جهان و گویش رسمی ساکنان ترکیه و شهر استانبول میباشد و همینطور لهجه ترکی , این لهجه شیرین و گوش نواز در گذر زمان دستخوش تغییرات اکثری شدهاست و بنابراین تاریخچه تحولات لهجه ترکی و نوشتار آن را می شود به سه عصر گوناگون تقسیم کرد : زمان ترکی قدیم : گویش ترکی در طول گذشته از پذیرش اسلام به وسیله ترکها , بیشتر به صورت شفاهی بود و کهن ترین مثال های مو جود از لهجه ترکی باستان , کتیبه اورخون است ; عصر فرهنگ وتمدن اسلامی : دراین زمان کلمه ها و حتی ساختار لهجه ترکی پایین تاثیر فرهنگ و تمدن اعراب در گیر تغییراتی شد و لهجه دولت عثمانی را تشکیل دادند و رد پایان عصر امروزی : دراین زمان , گویش ترکی پایین تاثیر تاءمل و ادبیات غربی , تغییرو تحول بسزایی داشت و مهم ترین آنان , نوشتار و جایگزینی حروف لاتین به جای حروف عربی بود که در سال 1928 ثبت شد و مقرر شد که حروف الفبای عربی , از الفبا و گویش مملکت ترکیه برداشته شود , بهاین صورت بود که سیستم نوشتاری ترکیه از ترکی عثمانی به ترکی لاتین تغییر تحول پیدا کرد .
اکثر اوقات جمعیت استانبول را ترک ها تشکیل داده و بیشتر مردمان مسلمان می باشند و علاوه بر این , این شهر نزدیک به 5 . 2 میلیون نفر از جمعیت کردنشین ترکیه را در خویش جای داده است که پر اسم و رسم به شافعی ها با جمعیتی کم در بخشها شرقی ترکیه مستقرند و در ترکیه , 99 . 8 درصد مردمان مسلمان که اکثر زمان ها سنی میباشند و 0 . 2 درصد مسیحی و یهودی میباشند ; ضمنا مسلملنان سنی ترکیه اکثرا حنفی می باشند که عمدتا در راءس و غرب ترکیه ساکناند و شیعهها ترکیه هم بیشتردر قربت مرز کشور ایران سکونت دارا هستند . آیین اسلام در سال 1924 در اول قانون اساسی ایران ترکیه تحت عنوان آئین قانونی این مرزوبوم انتخاب شد .
مردم استانبول خونگرم و میهمان نواز بوده و فرهنگ و تمدن و آداب و رسوم مردمان استانبول نسبتاً مشابه به اهل ایران ها است و حضور در کنار آنان لحظاتی بشاش و خاطرهانگیز را رقم میزند البته با این وجود به دلیل همجواری با کشورهای اروپایی آداب و رسوم مرسوم دربین مردمان مرزو بوم ترکیه زیاد متأثر غرب می باشد و همینطور وصلت در استانبول مدام برای گردشگران جذاب اعتنا بوده است چون با آداب و رسوم خوشگل و خاصی همراه است که از جمله رسوم مرسوم در مراسم عروسی همسایه این شهر قشنگ میتوان به نوشتن اسم دوستان عزیز عروس داخل کفش او اشاره نمود , پس از تمام شدن مراسم , درصورتیکه اسم دختری از باطن کفش عروس منزه شده باشد بدین مضمون است که زمان تزویج آن دختر نزدیک است! در انتها دقت داشته باشید که در ترکیه زن طبق ضابطه , پس از وصلت از اسم خانوادگی شوهرش به کارگیری می نماید و مرد ریس خانواده به حساب آورده می شود و همینطور وصلت ها بایستی به طور رسمی ثبت شوند و تزویج به تنهایی و فارغ از ثبت رسمی , غیررسمی است و قابل ذکر است که ترک ها مردمی خانواده دوست و یکسری همسری در ترکیه غیرقانونی است .
در تک تک محله های استانبول دستکم یک قهوه منزل موجود هست تا مردهای ترک ساعتها با دوستانشان در کافه ها و قهوه منزل ها بنشینند و سخن نمایند و زنان هم برای خودشان بدور همی هایی داراهستند که در آنان با صرف چای و گپ زدن های از صمیم قلب وقت ها خویش را خوش سپری می نمایند ; در مراسم سوگواری , ترسیم بدین صورت است که هم سایه ها تا روز سوم غذاهای مهیا شده ی خویش را به خانه شخص داغدیده می فرستند و در ازای خانواده مرحوم حلوا می پزد و برای همسایه ها می فرستد .
مطالب مرتبط: