قدیمی ترین پارک دبی, پارک صفا

پارک ۶۴ هکتاری صفا , پارکی محلی است که در خیابان روضه خوان زاید در شهر دبی و امارات متحده عربی جای‌دارد . این بوستان در سال ۱۹۷۵ در حومه‌ی شهر دبی ساخته شد . جایی که در آن زمان , محل معاش مهاجران غیر رسمی جنوب آسیا بود . این مهاجران در خانه‌هایی فعلا و سوای آب‌شرب معاش می‌کردند . در آن زمان دولت دبی اعتنا خویش را بر نیاز مبرم این اشخاص برای کار قرار بخشید . این مهاجران بعد‌ها مورد عفو وبخشش قرار گرفتند البته در آن زمان حوزه‌ تخت گاز برای ساخت بوستان , تخلیه شد .
  
در سال ۱۹۸۴ و بعداز ۹ سال , بوستان مورد مرمت قرار گرفت . تجدید بنا دیگری هم در میان سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۲ انجام شد . بعد از او‌لین مرمت , محل‌های بهداشتی همگانی برای بوستان تولید شد . همینطور زمین‌های بازی هم میان این بوستان ساختند . در خلال نوسازی بعدی , تجهیزات تفریحی دیگر به علاوه‌ی بعضا سرویس ها برای آسایش و راحتی بازدیدکنندگان از بوستان , ساخت شد .
امروزه این بوستان در راءس شهر دبی جای دارد و فاصله‌ی متعددی از بخش‌های جالب و دیدنی دبی ندارد . فاصله‌ی این بوستان از ساختمان بلند خلیفه صرفا ۳/۰۵ کیلومتر , از برج‌های امارات ۵/۰۶ کیلونتر و از راس تجارت جهانی دبی ۶/۲۷ کیلومتر است . از آنجایی‌که شهر دبی با گاز در هم اکنون رویش است , افق خراش‌های دبی تا جلوی بوستان هم رسیده‌اند . 
درین بوستان , سه دریاچه‌ی زیاد قشنگ موجود است . همینطور بیش تر از همینطور با رفتن روی تپه‌ی کوچک این بوستان , میتوانید منظره‌ای قشنگ و بزرگ از بوستان را پیش دیده خویش مشاهده کنید . ۲۰۰ گونه پرنده‌ی گوناگون و ۱۶۹۲۴ گونه درخت و بوته به چشم می خورد . با گردش در بوستان میتوانید از چمن‌های قشنگ ( که حدود ۸۰ % از بوستان را فرا گرفته‌اند ) و جنگلی کوچک دیدن فرمایید . آبشاری هم از بالای این تپه به تحت می‌ریزد و آب آن به بزرگ‌ترین دریاچه وصل می‌گردد .
این بوستان ۴ محل ورود دارای اهمیت دارااست . پارک صفا که قدیمی‌ترین بوستان دبی محسوب میشود , بین گردشگران و ساکنان دبی زیاد دوست داستنی است . خانواده‌ها عمده مواقع برای پیک نیک به اینجا میایند و با استعمال از کباب‌پز‌هایی که در حوالی بوستان جای‌دارد , غذای خویش را فراهم مینمایند . این بوستان نیز برای بچه‌ها و نیز بزرگ‌تر‌ها مطلوب است . بچه‌های می توانند در زمین‌های بازی بی‌شمار آن بازی نمایند , در‌حالی‌که بزرگ‌تر‌ها در محل‌های اختصاصی گام می‌زنند یا این که درگیر قایق سواری میباشند . بوستان صفا جایی است که تعریف باغ‌هایش را در کتاب‌ها خوانده‌اید . بوستان صفا محل قابل قبولی برای دویدن دونده‌ها محسوب میشود .
نوجوان ها هم برای دوچرخه‌سواری درین بوستان خوشگل و هیجان‌انگیز لحظه‌شماری مینمایند . هرچند شما مجاز به بردن دوچرخه‌ی خویش به بوستان نیستید ولی میتوانید با پرداخت هزینه‌ای مطلوب , دوچرخه کرایه فرمائید . زمین‌های تنیس , بسکتبال , والیبال و فوتبال این بوستان , طرف داران متعددی دارا هستند و اشخاص زیادی برای بازی در آن ها روزمره به بوستان میایند .
به غیر از روز‌های پنج شنبه و آدینه , پارکینگ مجانی در اختیار بازدیدکنندگان قرار میگیرد . محل ورود این بوستان فقط ۳ درهم ( ۰/۸ دلار ) است و اخیرا برای بازی تنیس هم , هزینه اخذ می‌نمایند .
این بوستان همگی روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب گشوده است و روز‌های سه شنبه صرفا بانوان و خردسالان اجازه‌ی به کار گیری از آن را دارا هستند . البته باغی دائمی در اواسط بوستان موجود هست که منحصربه‌فرد بانوان است و آقایان هیچگاه اجازه‌ی استعمال از آن را ندارند .
نشانی
دبی , ۱۰ کیلومتری جنوب غربی راءس سابق دبی , خیابان روحانی زاید .
مسیر دسترسی
با همراه شدن با یک کدام از تور‌ها میتوانید از این بوستان قشنگ دیدن نمائید . در حالتی که خویش به تنهایی قصد مهاجرت به‌این شهر دارید , این بوستان از خیابان‌های روضه خوان زاید , الوصل , الحدیقه و خیابان پنجاه و پنجم قابل دسترسی است . همینطور از پایانه بیزینس بی در مترو هم میتوانید بدین بوستان برسید .
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.