باغ بزرگ ملی مشهد

باغ ملی مشهد: در کنار بوستان ها و جاذبه های طبیعی که در مشهد وجود داراست، بازدید از گلشن ملی مشهد بسیار آیتم دقت بوده میباشد و همواره در لیست جای های توریسم تور مشهد ، صحبت اولیه را میزند.

  

گلشن ملی مشهد گلشن ملی مشهد در سال 1345 بوسیله فردی به اسم حاج حسین ملک، وقف شد و شهرداری ناحیه 8 مشهد تاکنون اداره آن را به عهده گرفته و زیر حیث این نصیب میباشد. این پارک وسیع در راءس شهر و در کنار یکی‌از خیابان های سابق شهر مشهد قرار گرفته میباشد. در قدیم به‌این خیابان گسترده و دارای شهرت ارگ می گفتند و امروزه به خیابان امام خمینی تغییر تحول داده شده‌است.

گلشن ملی را در واقع او‌لین بوستان تفریحی مشهد میدانند که در کنار بازار جنت واقع شده‌است. در قبل و در میان عموم این گلشن ملی، تحت عنوان یکی جای های توریسم اصلی شهر مشهد محسوب می‌شد و در آن بازه آب پاشی این گلشن از روش آب قنات رکن ده انجام می گرفت. این گلشن در سال 1300خورشیدی گلشن ملی اسم گرفت.

این گلشن بسیار سرسبز و خوشگل میباشد و حریم آن را درختان چنار تسلط کرده اند،یک آب نمای خوشگل هم در میانه گلشن ملی دیده میشود، یک‌سری تندیس مشاهیر دانش و آرامش نیز در‌این گلشن وجود داراست. گلشن ملی مشهد در قبل اکثر اپ های فرهنگی و اجتماعی در‌این گلشن شکل می گرفت، به این دلیل‌که گلشن ملی مشهد به ارگ حکومتی مجاورت بود و در راءس شهر قرار گرفته بود.

بعد از توسعه و گسترش و گسترش بافت شهری و تاسیس بوستان گسترده و تازه، گلشن ملی به طور یک بوستان محلی درآمد، البته به جهت عمر زیاد پارک، گلشن ملی همچنان از اهمیت ویژه ای شامل است. شایعاتی درباره‌ی واگذاری گلشن ملی و صاحب آن وجود دارااست.

بعضی معتقد می باشند که گلشن ملی را به اجبار از حاج حسین ملک گرفته اند، کسانی دیگر نیز صاحب آن را قسمت دولتی آن دوران می داند اند و برخی نیز گلشن ملی مشهد را وقف حاج حسین ملک می‌دانند، ولی چیزی که مسلم میباشد، آن میباشد که مالکیت این گلشن در صدر در چنگ حاکمان خراسانی قرار داشته میباشد و بعد مظفرالدین سلطان قاجار در سال 1319 این گلشن را به فردی به اسم حاج کاظم ملک التجار کادو داده و اینک در دست شهرداری مشهد میباشد.

بهای تقریبی گلشن ملی در سال 1350، به مساحت 40 هزار مترمربع، حدود 20 میلیون تومان برآورده گردیده بود، که امروزه بر اثر دست درازی بعضی از سازمان های اجرایی به نصیب هایی از گلشن ملی، حجم آن 26 هزار متر مربع شده‌است. در سال‌ها اخیر، بخشی از زمین های گلشن ملی به اتاق بازرگانی وابستگی گرفته و همینطور در انتهای گلشن ملی، صداو سیمای مشهد برای خویش یک استدیو تاسیس نموده است.

با تمامی این ها و در نظر نگرفتن بها این ارثیه معنوی، گلشن ملی همچنان از استراحتگاه و تفرجگاه های اساسی شهر مشهد به شمار می رود و بیشتر اشخاص به خصوص سالخورده و بازنشستگان از علاقه مندان مهم این گلشن به شمار می‌روند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.